
44 Avenue Road

Mosman NSW

Australia 2088

T  : 61 2 8968 7100

F  : 61 2 9969 3520

W : freetv.com.au

 

 

 
 
 
 
 
 
 
18 April 2012 
 
The Secretary 
Senate Environment and Communications Legislation Committee 
Parliament House 
CANBERRA  ACT  2600 
 
By email: ec.sen@aph.gov.au 
 

 
Dear Secretary, 
 
Material on notice – Public inquiry into the Broadcasting Services Amendment (Anti-
siphoning) Bill 2012 

Thank you for the opportunity to appear at the public hearing on Friday 13 April.   

At the hearing, Free TV undertook to provide some further information to the Committee. 

The following information is attached to this letter: 

1. An extract from a report by Frontier Economics, showing decline in viewer numbers in the 
UK after migration of cricket to pay TV; 

2. Data on the penetration of Free TV in Australian households; 

3. EBITDA figures for Foxtel and Premier Media Group (Fox Sports); and  

4. Free TV’s response to the ASTRA Deloitte Access Economics report. 

Please do not hesitate to contact me if I can be of further assistance to the Committee. 

 

Yours sincerely, 

Clare O’Neil 
Director of Legal & Broadcasting Policy  
for 
 
Julie Flynn 
CEO



 
 
 
 
 
 
 

Extract from Frontier Economics report: Material showing decline in viewer numbers 
in the UK after migration of cricket to Pay TV  
 
Source of extract: Frontier Economics, The impact of listed events on the viewing and funding of sports, 
November 2009, p 38-39 
See:http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/+/http://www.culture.gov.uk/images/publications/FE-DCMS-
Impactoflistedevents.pdf  

 
Based on average viewing figures for live coverage of each test match, the graph below compares 
both the average number of viewers for test matches in each year and for the period 2000-05, the 
average viewing figure for the test shown on Sky Sports compared to all other tests that year. This 
shows that:  

• between 2000 and 2005, live coverage on qualifying channels of test matches in England 
attracted an average audience of 1.2 million viewers;  

• the audience for the qualifying channels peaked during the 2005 Ashes series, with an 
average audience for Ashes tests of 2.2 million (peaking at 2.7 million for the final test);  

• between 2000 and 2008, live Pay TV coverage of test matches in England attracted an 
average audience of 0.25 million viewers; and  

• since live coverage of all tests in England switched to Pay TV, viewing figures for Pay TV 
have increased slightly, peaking at around 0.36 million for some tests in 2008.  

 

 
The above data suggest, therefore, that there has been a material reduction in the number of 
people watching live coverage of tests in England since the live rights were sold exclusively to Pay 
TV providers. For example, average viewing figures for those tests shown on Sky during the period 
2000-08 were around 1/5th of the average viewing figures for those tests shown on qualifying 
channels in the same period. 
 
 



 
 
 
 
 
 
 

Penetration of Free TV in Australian households 
 
Free TV is in 99.7 per cent of Australian homes, and around two-thirds of homes have two or more 
TVs. 
 
Source: Free TV Australia and OzTAM’s 2012 universe estimates – five cap cities 

 

Household Penetration of Technology at a glance 

Free-to-air TV 99.7 % 

Two or more TVs  63.9 %  

Digital TV* 94.0 % 

PVRs 47.0 % 

Pay TV 29.9 % 

Source: OzTAM metro estimates. Pay TV is a national figure. 
See:http://www.thinktv.com.au/content_common/pg-tv-households.seo 
*Digital Tracker Q4 2011 reports a national digital penetration figure of 82 %. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 

Earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation (EBITDA) results: 
Foxtel and Premier Media Group (Fox Sports)  
 
Source: Consolidated Media Holdings Annual Report 2011, p 2.   

 
For the financial year 2010-11, FOXTEL reported an EBITDA of $550.6 million, up 15.5% on the 
preceding financial year. 
 
For the financial year 2010-11, Premier Media Group (Fox Sports) reported an EBITDA result of 
$145.9 million, down 4.9% on the preceding financial year.  



44 Avenue Road

Mosman NSW

Australia 2088

T  : 61 2 8968 7100

F  : 61 2 9969 3520

W : freetv.com.au

 

File reference: Analysis of ASTRA report 

 
 

ASTRA analysis of free-to-air sector is flawed and misleading 
 

Free TV was disappointed to see the significant errors and misleading conclusions made in the 
ASTRA/Deloitte Access Economics submission to the Convergence Review (the ASTRA report).  
The ASTRA report contains flawed assumptions and inaccurate figures which in any case do not 
substantiate pay TV’s attack on the free-to-air sector.  The ASTRA report: 

• Incorrectly describes the costs of the Government’s digital switchover policy as ‘support’ 
given to the free-to-air sector 

• Incorrectly values broadcasting spectrum by conflating it with the value of mobile spectrum 
• Omits key facts in its assessment of spectrum value which would substantially alter the 

conclusions 
• Fails to take into account the expected return to Government (billions of dollars) from the 

Government’s  investment in digital switchover policy 
• Fails to make any attempt to value any of the public benefits delivered by free-to-air 

television; and 
• Is heavily caveated and contains many inaccuracies. 

The net result is a fundamentally flawed and misleading picture which does not stand up to any 
level of critical review or analysis.  The headline figures regarding government ‘support’ to 
broadcasters are greatly distorted.  The ASTRA report is nothing more than a transparently 
partisan attack on pay TV’s competitors. 

Government funding for switchover 

The inclusion of DBCDE and ACMA digital switchover program funding as a ‘benefit’ to the free-to-
air platform is particularly misleading (refer to section 3.1).   The funding identified does not benefit 
free-to-air broadcasters – it is designed to accelerate and maximise the value of the Digital 
Dividend. This funding is a direct cost of implementing the Government’s analogue switch-off and 
Digital Dividend policies.   

The VAST satellite is a Government driven solution to localised consumer reception problems with 
digital transmissions and again is a direct cost of implementing the Government’s decision to 
realise the Digital Dividend. 

The analysis is also particularly misleading in that it includes the ‘costs’ of implementing the 
Government’s switch-off and Dividend policies, without mentioning the expected financial return on 
these investments (expected to be in the billions of dollars). 

If the genuine level of support for the free-to-air sector was considered, the overall total would be 
substantially less than the ASTRA report figures and the value to the Government would be netted 
off against its investment.  Indeed, if the value of the Digital Dividend were included, the overall 
figure would become a significant negative number. 

 

 

 

 



 
 
 
 
 
 
 
 

File reference: Analysis of ASTRA report  Page 2 

Spectrum valuation 

The assertion that Free TV broadcasters have ‘inexpensive’ access to spectrum is wrong on any 
assessment.  

The ASTRA report assesses the value of spectrum to broadcasters based on benchmark values 
paid by mobile broadcasters for spectrum.  These valuations do not represent the true value of 
spectrum to broadcasters. 

The ability of broadcasters and telecommunications companies to monetise spectrum varies 
greatly, with a consequent impact on the broadcasters’ ability to pay for spectrum through 
competitive auction.  Broadcasters are not mobile companies – they face significant restrictions on 
uses of spectrum and other onerous licence conditions.  The value of the spectrum to broadcasters 
is therefore much less.  As a result, it is erroneous to liken telecommunications prices to 
broadcaster value. 

In any event, broadcasters are already paying more in licence fees than telecommunications 
providers have paid for 15-year licences (see table below and section 9.2.3 of our submission). 

Even if an ASTRA-style comparison between mobile and BSB spectrum is undertaken, the ASTRA 
report’s valuations are flawed and the analysis lacks key variables.  For example, the 2011 figure 
is especially misleading as it is based on the full spectrum range, even though much of it is about 
to be released into the Digital Dividend. 

Furthermore, the analysis of prices paid for 800 MHz spectrum (refer to table 3.3) ignores the 
crucial fact that licence lengths differ between countries.  Sweden’s licences are for 25 years, 
Germany’s are 15 years and the US licence term is 10 years.  The absence of this variable distorts 
the conclusions considerably. 

A more credible analysis would be to consider $/MHz/pop/pa. Applying this approach to the 
ASTRA report figures substantially changes the results: 

 

Country 
ASTRA figure $/MHz/pop/pa 

Sweden (25 year licences) 
$0.50 $0.50/25 = $0.02 

Germany (15 year licences) 
$1.01 $1.01/15 = $0.068 

USA (10 year licences) 
$1.20 $1.20/10 = $0.12 

This completely undermines the ASTRA report’s conclusions regarding the valuation of 800 MHz 
spectrum.  

Analysis undertaken by Venture Consulting included this crucial variable, and thus gives a far more 
reliable and empirically based result.  This analysis shows unequivocally that Australia’s free-to-air 
commercial broadcasters pay in excess of market rates for their spectrum.   



 
 
 
 
 
 
 
 

File reference: Analysis of ASTRA report  Page 3 

 

  

The ASTRA report then proceeds to benchmark its findings against a Spectrum Value Partners 
2009 report completed for the mobile industry (refer to p 23).  However the ASTRA report 
incorrectly attributes 100% of the economic value generated by the mobile industry to the value of 
spectrum, whereas some of it would be realised consumer benefit (reduced prices) and producer 
benefit. 

The second benchmark used in the ASTRA report (refer to p 24) overstates the free-to-air sector’s 
valuations of their licences by including the benefit derived from anti-siphoning and the value of 
brands. 

We also note that the majority of statements about spectrum pricing in the report are subject to 
heavy caveats.1  The overall result is a misleading and totally unreliable examination of spectrum 
value. 

Anti-siphoning 

The ASTRA report purports to assess the ‘value’ of the anti-siphoning scheme to the free-to-air 
sector but there are two critical flaws in its approach. 

Firstly, it relies on a previous Access Economics study from 2008 and therefore ignores the 
announced changes to the anti-siphoning scheme, which have made massive concessions to pay 
TV and rights holders.  The value of the AFL concessions alone to the pay TV industry and the 
AFL is significant. 

                                                
1
 Eg “value of access to spectrum derived in this report should be seen as an estimate only” (p 7) “It is difficult to 

determine how much additional spectrum for ENG should be valued…and it is unclear how much Commercial 

Broadcasters will be required to pay.” (p 15) “Estimating the value of access to spectrum is not straight forward” (p 

17) “accurate valuation of spectrum remains difficult” (p 17) “Ultimately it is unclear how the value of Australian 

spectrum in the 800 MHz range is likely to compare internationally.” (p 19)  There is “uncertainty created by various 

factors as to how Australian spectrum valuations are likely to compare internationally” (p 20)  



 
 
 
 
 
 
 
 

File reference: Analysis of ASTRA report  Page 4 

Secondly, the ASTRA report takes the dollar-value increase in revenue to pay TV and rights 
holders from a use-it-or-lose-it scheme (which will be included in the upcoming reforms) and 
attributes that as the ‘value’ of the scheme to the free-to-air sector.  The actual value of the 
scheme to the free-to-air sector is not considered at all. 

Additionally, no mention is made of the public policy benefits which are delivered by the 
anti-siphoning scheme, namely that all Australians have free access to sporting events of national 
significance, such as the Melbourne Cup, football finals and the Olympics. 

Fourth commercial free-to-air television licence 

The ASTRA report’s consideration of existing market entry controls is heavily caveated and based 
on unfounded assumptions which do not hold up under scrutiny. 

On the one hand, the ASTRA report argues that the entry of a new broadcaster would “lead to a 
more diverse range of programming being offered” (p 29) but then concludes it is difficult to 
quantify the benefits of the existing controls because “it is not clear how successful a potential 
fourth network would be.” 

As noted in Free TV’s latest submission to the Convergence Review, the most likely impact of a 
new entrant would be to damage the existing Australian Free TV sector by fragmenting advertising 
revenue and audience share while driving up prices for premium content (both overseas and local).  
In order to survive, the new service would need to attract a substantial proportion of the audience 
base and is therefore likely to attempt to replicate the success of existing services.  As a result 
there would not be any overall increase in diversity. 

Cost/benefit analysis and purpose of the report 

As a cost/benefit analysis, the ASTRA report is fundamentally flawed.  As set out above, it 
overstates the ‘costs’ to Government of free-to-air broadcasting in a very misleading way, without 
considering the value of the benefits the industry delivers in return. 

For example, as acknowledged by the Convergence Review Committee’s discussion papers, in 
return for access to scarce spectrum, the free-to-air industry is subject to extensive and onerous 
public service obligations such as Australian content requirements (which in 2010-11 translated to 
a $1.23 billion investment). 

There are approximately 30 pages in the ASTRA report analysing the ‘benefits’ free-to-air 
broadcasters enjoy but there are only 1.5 pages on the substantial public service obligations 
placed on the free-to-air sector.  It is worth reiterating the level of Australian content investment 
from commercial free-to-air broadcasters ($1.23 billion) compared to that of pay TV, and the fact 
that in the last 15 years Free TV broadcasters have paid $3.8 billion in licence fees (CPI adjusted). 

Further, the ASTRA report only examines the ‘benefits’ derived from pay TV broadcasting, without 
considering any of the costs (for example, access to the HFC cable network roll-out of which was 
fully funded  by the then publically owned carrier). 

We also note that ASTRA appears to be presenting the report as a serious contribution to the 
Convergence Review’s consideration of Australian content.  The true intention of the report (being 
an attack on the free-to-air sector) is betrayed by the complete absence of any discussion of 
Australian content on other platforms in a converged media environment – for example there is 
absolutely no analysis of the ‘dilution’ of Australian content brought about by the explosion of pay 
TV channels and the burgeoning number of online and IPTV services.   

 

 



 
 
 
 
 
 
 
 

File reference: Analysis of ASTRA report  Page 5 

Inaccuracies 

A review of the rest of the ASTRA report by Free TV Australia found numerous other inaccuracies 
which when combined with the irregularities outline above, cast significant doubt over the report’s 
validity. 

For example, the report claims there is ‘no transparency’ around the actual costs of meeting 
Australian content quotas (refer to p iii).  That is simply not true.  Free TV broadcasters’ spend on 
Australian content is reported in detail to the ACMA which publishes the information in its 
Broadcasting Financial Results.  Spend is broken down by genre and this is in addition to the 
detailed compliance reports released by the ACMA. 

In contrast there is no transparency regarding the amount of hours of drama produced under pay 
TV’s modest drama expenditure requirements.  As a result it is very difficult to get a clear view of 
exactly what is being delivered to the public. 

The ASTRA report makes an erroneous claim that pay TV is subject to captioning requirements 
(refer to p 7).  This is simply not true.  There are no captioning requirements for pay TV in the 
Broadcasting Services Act 1992 and pay TV, unlike free-to-air television, has not reached an 
agreement with the Human Rights Commission for minimum captioning levels. 

The report also implies that pay TV broadcasters are subject to limitations on when they can show 
certain types of content, which is not true (refer to p 7).  Classification time zones only apply to 
free-to-air television broadcasters. In addition there are no time limits or other restrictions on the 
amount of advertising that pay TV broadcasters run, and at what time. For example, pay TV 
channels can broadcast advertisements during pre-school programming, which is prohibited on 
free-to-air television. 

 




